sep 28

Dag 26 – Drumheller

Dinsdag 27 september 2016

Drumheller
Overnachting: Dinosaur Trail RV Resort
Gereden km’s: 73

De laatste camper dag was een mooie met een hele gezellige afsluiting! We zijn ook weer stukken wijzer geworden op dinosaurus gebied. In de ochtend lopen we eerst even naar het kantoortje, nu is er wel iemand. We regelen internet en hout voor vanavond. Ook vragen we of we mogen verhuizen naar plekje 103, staan we iets minder onder de lage boomtakken. Zeker nu het onwijs is gaan waaien, zeg maar storm, is dat fijner. Bovendien staan we nu boven op iemand anders zijn lip, en dat zijn een stel chagrijnen, terwijl er plek genoeg is. Dat is geen enkel probleem. Dus we verplaatsen onze stoeltjes, we zetten ze wel klem ivm de wind, en gaan dan op pad.

We gaan naar het Royal Tyrrell Museum. Hét museum over dinosaurussen. Ligt maar een paar minuten rijden vanaf de camping. We zijn niet van die museumbezoekers, maar deze is weer mooi hoor. Zeer informatief, op een leuke en zeker niet saaie manier. De fossielen zijn geweldig mooi opgesteld. Ze hebben meer dan 130.000 fossielen. Heel veel zijn gevonden in het park waar wij gisteren waren. En dan zijn er ook nog die nog “uitgepakt” moeten worden. Dit uitpakken uit het gesteente waar ze in zitten kan jaren duren voor een klein onderdeel van een dier.

Natuurlijk zijn er ook modellen nagemaakt omdat de origenele botten te kwetsbaar zijn , ook die zijn indrukwekkend. Vooral de T-rex natuurlijk, wie kent die niet uit de film. Ik moet zeggen Jurassic Park ga ik toch nog eens kijken, krijg er nu een heel ander idee bij.

Het museum laat de periode van 505 miljoen jaar geleden tot de laatste ijstijd, zo’n 12.000 jaar geleden, zien. Niet alleen de grote dino’s, maar ook kleinere dieren en de onderwaterwereld. Ja, we hebben ons er prima vermaakt. Het is al over enen als we naar buiten komen, denk dat we bijna drie uur binnen zijn geweest.

Zoals ik al eerder schreef, Drumheller staat in het teken van de dinosaurus. Op elke straathoek staat er wel een. Maar ze hebben ook het grootste beeld ter wereld, 26 meter hoog. Daar nemen we ook even een kijkje. Je kunt er ook in, maar dat vinden we nou weer niet echt nodig.

We nemen ook nog een kijkje bij de Atlas Mine, even buiten de stad. Er gaan ook verschillende tours, maar geen van allen kan ons echt boeien. Je gaat niet echt de mijn in, dus het blijft bij de buitenkant.

Bij een andere oude mijn, een stukje verderop hebben ze in 1931 voor de mijnwerkers een hangbrug gemaakt. Voor die tijd gingen de werkers met een roeibootje over de Red Deer River. De mijn is allang gesloten, maar de brug is in 1957 gerestaureerd en nu meer een attractie voor toeristen. Attractie is een groot woord, de brug hangt er gewoon en je kunt over naar de andere kant en weer terug. Het waait nog steeds flink, dus het is behoorlijk wiebelen. Maar we halen heelhuids de overkant en we redden het ook weer terug.

Op de terugweg rijden we ook nog even door downtown Drumheller, maar dat is nou niet zo bijzonder. We gaan terug naar de camping, de wind is iets minder dus kunnen we nog even buiten zitten.

Jos heeft het fikkie net opgestookt of de Canadese buurvrouw van 2 rijen verder komt even een praatje maken. Je kunt elkaar makkelijk zien staan, want de camping is bijna leeg. Ze vraagt of wij al gegeten hebben, het is 5 uur of zo, want anders komt ze na het eten wel terug. Nee, wij moeten nog eten, maar geen probleem. Dus we kletsen wat en spreken af dat ze samen met haar man later nog even langs loopt.

Nu eten wij nooit zo vroeg en ik wilde eerst nog even een marshmallow boven het vuur houden, dus dat doen we ook. Om een uurtje of 7 komen ze samen een praatje maken, heel gezellig. Ze hebben zelf hun drankje meegenomen, gelukkig, want onze voorraad is niet zo groot meer. We kletsen over van alles en de tijd vliegt. Ze gaan terug naar hun camper, wat trouwens een hele grote 5th wheel is. Ze nodigt ons nog uit om na het eten nog een drankje te komen doen bij hun in de camper, waar we eerst sowieso even een rondleiding in krijgen. wow, dat is echt geweldig. Dat is gewoon een huis.

Maar goed, eerst een heerlijk stukje zalm om de bbq, de beste zalm van de vakantie. En dat op de laatste bbq dag. Daarna lopen we met een drankje naar de buurtjes. Ze hadden niet verwacht dat we nog kwamen, maar ja hoor daar zijn we. Hele leuke avond gehad, gekletst over van alles en nog wat. Leuke en minder leuke verhalen, zoals over het verlies van hun zoon vijf jaar geleden in Afghanistan tijdens zijn missie. Het leuke verhaal is dat hun dochter getrouwd is met een Nederlander. Zulke aardige gastvrije mensen, geweldig. En dat gewoon lekker op een normale bank en zij in twee hele comfortabele stoelen. Het is echt net een huiskamer. Ongelooflijk.

Om 23.00 uur gaan we toch echt naar ons eigen huisje. Zij gaan ook morgen weg, wonen hier 2 uur rijden van vandaan en wij moeten ook nog inpakken. Dus we willen allemaal op tijd op, maar wat een leuke afsluiting van de vakantie. Ja, we hebben morgen ook nog, maar het kamperen zit erop na vannacht.

Je snapt dat we niets meer opruimen vanavond, we gaan lekker slapen. We moeten morgen om 11.00 uur van de camping, dus dat komt dan wel goed.

Plaats een bericht

You must be Ingelogd als to post a comment.