1998 - Canada/Amerika

Het grootste deel van deze reis rijden we door het schitterende Canada.
Maar eenmaal over de grens kijken we onze ogen uit in het Glacier National Park en genieten we van de sfeer in Seatle.

Twee jaar geleden was Canada zo goed bevallen dat we er dit jaar naar terug gaan. Om sommige plaatsen nogmaals te bekijken, en nieuwe te ontdekken.

Maar deze keer steken we ook de grens over naar Amerika

Woensdag 2 september

Deze keer vertrekken we met Martinair naar Vancouver. Martinair vliegt helaas niet non-stop, maar heeft een tussenstop in Calgary. Dus koffers ophalen, door de douane, koffers weer inleveren en het vliegtuig weer in. Gelukkig is het niet nodig om in Vancouver weer door de douane te gaan, daar kunnen we gelijk door lopen naar buiten. Nadat we de huurauto opgehaald hebben bij Alamo rijden we naar het appartement van familie in Richmond. Dit is een wijk in Vancouver. Hier blijven we de eerste 2 nachten.

Donderdag 3 september

Lekker uitgebreid ontbeten in het winkelcentrum in de buurt. Het is goed weer dus gaan we naar Grouse Mountain. Twee jaar geleden wilden we hier ook al heen, maar toen lag de berg in de wolken. Deze “Peak of Vancouver” is 1211 meter hoog en geeft je een mooi uitzicht over Vancouver en de daar achter gelegen Columbia Mountains. Met de Skyride kabelwagen ben je zo boven. In de winter is dit een druk bezocht skioord. Vandaag hebben we 90 km gereden.

vancouver

Vrijdag 4 september

Vandaag vertrekken we voor onze rondreis. We gaan weer richting de Rocky Mountains, maar nemen nu een andere route dan twee jaar geleden. Eerst rijden we naar Whistler, waar we op ons gemak een kijkje nemen. Het is de grootste wintersportplaats van Canada. Maar ook in de zomer is het een leuk stadje. We rijden verder naar Lillooet, waar we slapen in het Mile-0-Motel. Lillooet is het Indiaanse woord voor “wilde uien”.Het is een gemoedelijk klein plaatsje, langs de rivier de Fraser.

383 km

Zaterdag 5 september

Via Cache Creek komen we in Kamloops. Dat is een behoorlijke stad van zo’n 150.000 inwoners. We doen er wat inkopen en na de lunch gaan we weer verder. Voor de overnachting stoppen we in Revelstoke, en nemen een kamer in The Regent Inn. (ja, hetzelfde hotel als twee jaar geleden)

294 km

Zondag 6 september

Vanmorgen eerst naar de Revelstoke Dam geweest, een gigantische stuwdam van 470 m lang en 175 m hoog. We nemen een rondleiding binnen in de dam, en met behulp van een koptelefoontje kan je zelfstandig de route volgen en de informatie beluisteren. Erg interessant. Daarna doorgereden naar Banff. Hier vonden we het twee jaar geleden zo leuk en een mooie omgeving, dat we er nu wat langer willen rond kijken. We gaan weer naar de Hidden Ridge Chalets en, het is niet te geloven, maar we hebben precies het zelfde huisje als toen!

Het is prachtig weer en ’s avonds hebben we lekker zitten bubbelen in de whirlpool.

314 km

Lake Moraine, Banff NP

Maandag 7 september

Gistermiddag hebben we wat boodschappen gedaan in het stadje, en vanmorgen maken we dan ook zelf een heerlijk uitgebreid ontbijt klaar. Dan op weg naar Sulphur Mountain. Met de gondola zijn we in acht minuten boven. Nog een stukje wandelen over een goed aangelegd pad, en je bent op 2281 m hoogte. Waar je echt een geweldig zicht hebt over de Rockies! Het is wederom prachtig weer en hebben dus een schitterend uitzicht. Een kaartje voor de gondola kost CAD 14.00, en dat is het zeker waard.

Vandaag nemen we ook weer een kijkje bij Lake Louise. Waar we een echte Mountie tegen komen. Ook lopen we even binnen bij Chateau Lake Louise, wat een hotel zeg! In de lobby zit een dame op een harp te spelen, ik bedoel maar. ’s Avonds in Banff lekker gegeten bij de Mexicaan, en nog wat gewinkeld.

153 km

Dinsdag 8 september

We verlaten Banff, en gaan naar Calgary. Als we Calgary binnen rijden zien we de ski schans liggen van de Olympische Spelen van 1988. We gaan de stad in en natuurlijk bezoeken we de Calgary Tower. De uitkijktoren is 191 meter hoog. Aan de ene kant heb je een fantastisch uitzicht op de Rockies en aan de andere kant, naar het oosten, kijk je uit over de uitgestrekte prairies.

We willen ook graag naar het Heritage Park Historic Village, dit ligt aan de rand van de stad en na wat zoeken en vragen hebben we het gevonden. In onze reisgids staat, dat het geopend is van mei t/m september, maar helaas op 7 september was het voor het laatst open dit seizoen. Gisteren dus! Jammer, want er zijn gebouwen te zien uit heel West-Canada van een pelshandelspost uit 1880 tot winkels en woonhuizen tussen 1900 en 1914. Nou ja, misschien komen we hier ooit nog wel terug.

We gaan verder naar het plaatsje Fort Macleod, waar we een kamer nemen in het DJ Motel. Als we van het restaurant, waar we weer heerlijk hebben gegeten, terug lopen naar het motel komen we lang een gigantische vrachtwagen. De trotse chauffeur staat net zijn voorruit te poetsen. De mannen raken aan de praat en de chauffeur is zo vriendelijk om alles te laten zien aan de wagen. Heel trots en heel spontaan!

345 km

Head-Smashed-In-Buffalo Jump.

Woensdag 9 september

Fort Macleod ligt 18 km van het museum Head-Smashed-In-Buffalo Jump. Hier gaan we dan ook zeker heen. De buffalo jump was een uitvinding van de Zwartvoet Indianen. Een grote groep mannen, gehuld in bizonhuiden, joeg een kudde op en dreef deze naar een steile klif, zodat de bizons te pletter vielen. En op die manier waren de Indianen weer van eten en huiden voorzien. Binnen in het museum hangen veel foto’s uit die tijd, en kan je zien hoe de Indianen toen leefden. Ook wordt het verhaal van de Bizon verteld en vooral waarom er nu nog maar zo weinig zijn. Buiten kan je naar een klif lopen waar zoveel jaar geleden die bizons vanaf vielen. Erg interessant.

Verder langs onze route komen we bij Lethbridge, waar we even stilstaan bij de Iron Brigde over de Oldman River.

Dan komen we aan in Waterton Lakes NP. Prachtige natuur waar we berggeiten en herten tegenkomen. Het park grenst aan Amerika en gaat dan over in het Glacier NP. Helaas is hier de grens afgesloten wegens bosbranden die een stuk verder in het park woeden. Omrijden naar de volgende grensovergang is nogal een eind, dus besluiten we hier te overnachten in Waterton. Gelukkig vinden we nog een kamer in de Crandell Mountain Lodge. Het is de laatste kamer en daarom krijgen we korting. Wij vinden het niet logisch, maar zo werkt het hier blijkbaar. Bovendien is het nog een suite ook, met een zitkamer/keukentje en twee aparte slaapkamers. Niks mis mee! ’s Avonds na het eten lopen we nog wat door het plaatsje, ze hebben hier leuke winkels met veel handgemaakte producten.

241 km

Waterton Lake

Donderdag 10 september

Het regent voor het eerst deze vakantie.
Als we zitten te ontbijten zien we opeens 6 herten door de straat lopen, die zijn op zoek naar fris groen gras en de bloemen in de tuin van de buren moeten er ook aan geloven. De meeste bewoners hebben hier dan ook een flink hoog hek om de tuin.

Natuurlijk gaan we kijken bij het Waterton Lake, met het mooie Prince of Wales Hotel.

De weg richting de grens is nog steeds afgesloten, dus moeten we omrijden.
We rijden naar Carway en gaan daar de grens over. We moeten nog wel een visum kopen voor $6.00 per persoon.
We nemen de Going-to-the-sun highway in het Glacier NP. Wat een schitterende weg. We gaan dan ook niet erg snel, want we stoppen zo ongeveer bij elk uitkijkpunt. En ja hoor, we hebben er lang naar uitgekeken, maar hier zien we dan eindelijk echt een zwarte beer! Hij staat vrij hoog op de berghelling, op veilige afstand. Met het blote oog zie je hem ook, maar met de verrekijker zie je hem echt heel goed, hij staat lekker te eten en kijkt niet naar ons op of om.

We passeren de Logan Pass op 2036 m. Onderweg kopen we broodjes en picknicken aan Lake MacDonald. Het regent al lang niet meer, en we hebben weer prachtig weer.

Net buiten het NP vinden een slaapplaats in West Glacier. Weer een lodge met de originele naam West Glacier Lodge. Het zijn leuke vrij staande huisjes in het bos. Bij de receptie horen we dat er vanmorgen twee beren in het dorp gezien zijn, er kwamen zelfs mensen de receptie in gevlucht! We willen wel graag beren zien, maar zo dichtbij nou ook weer niet.

In het huisje hebben we een grote oven, dus halen we pizza’s bij de supermarkt en eten lekker “thuis”.

197 km

Vrijdag 11 september

We hebben geen beren gezien, maar ze schijnen wel langs geweest te zijn vannacht. Op het picknick plaatsje zijn de prullenbakken omgegooid en ook de barbecue moest er aan geloven.

We verlaten West Glacier en gaan verder Amerika in. We nemen de gewone snelweg naar Spokane. We rijden door Montana, Idaho en Washington, een mooie weg, maar weinig interessante stops onderweg. In Spokane nemen we een kamer in het Comfort Inn.

503 km

Zaterdag 12 september

Na het ontbijt bij McDonald gaan we op weg naar Seattle. Onderweg stoppen we nog bij de Colombia River om daar een kijkje te nemen. Het is hier ook weer prachtig, weer een heel andere gebeid. Ontzettend uitgestekt allemaal.

In de namiddag komen we aan in Seattle. We nemen een kamer in de Aurora Seafair Inn even buiten het centrum. Als eerste bezoeken we de Space Needle, het symbool van Seattle. Deze is 184 meter hoog, en geeft je een schitterend uitzicht op de stad en de omgeving.

Daarna hebben we het centrum verkend en lekker gegeten bij de Griek.

493 km

Seattle

Zondag13 september

Om 9.00 uur zijn we al in de Pike Place Market. Een grote overdekte markt met allerlei koopwaar. Je kunt hier zelfs verse vis kopen en zo laten inpakken dat je het mee kunt nemen naar Nederland. Op de kade staan Indianen een dans uit te voeren en kun je vers gegrilde zalm van de barbecue kopen. Erg gezellig allemaal. Met een ouderwets trammetje doen we nog een tour door de stad.

Daarna zetten we onze reis voort. We rijden weer terug naar Canada, de grens is hier niet ver vandaan. In Vancouver slapen we weer in het appartement van de familie.

257 km

Maandag 14 september

Vanmorgen eerst maar even was kleding gewassen, want inmiddels was er niets meer schoon.
In de middag zijn we Vancouver ingegaan, lekker gewinkeld en natuurlijk gaan we ook hier naar de uitkijktoren. De Harbour Centre Tower is 174 meter hoog. Met een lift aan de buitenkant van het gebouw ben je zo boven. Rondom heb je nu uitzicht over Vancouver en omstreken. We gaan vervolgens naar het Stanley Park en bekijken de totems van dicht bij. Ook heb je vanuit het park een mooi uitzicht op de Lions Gate Bridge. De Lions Gate Bridge is een hangbrug uit 1938. Op het moment dat wij er staan, vaart er een gigantisch cruiseschip onder de brug door. Een machtig gezicht!

In de avond gaan we terug naar de Harbour Centre Tower. Het kaartje wat we vanmorgen gekocht hebben is de gehele dag geldig. Dus gaan we nu de stad bekijken in het donker. Het is een schitterend gezicht al die lichtjes!

60 km

Dinsdag 15 september

Vandaag gaan we met de ferry naar Salt Spring Island om een dagje te verblijven bij familie.

bcferries

Woensdag 16 september

Het is prachtig weer en dus besluiten we om door te gaan naar Tofino op Vancouver Island. De rit naar Tofino duurt ongeveer 5 uur en gaat helemaal door de bergen, erg mooi. Veel motels in Tofino zitten al vol, maar het Schooner Motel heeft nog plaats voor ons.

Het regent veel in Tofino maar wij hebben gelukkig goed weer, wel is het er wat mistig. Er zijn in het dorpje niet veel restaurants, dus van te voren bespreken is verstandig. Maar goed, wij hebben even in de rij gestaan en toen heerlijk gegeten.

267 km

Donderdag 17 september

Vanmorgen naar het strand van Long Beach gegaan. Ook hier is het mistig maar wel erg mooie natuur. De groene bossen grenzen direct aan het strand. Op het strand ligt veel sprokkelhout, wat het een bijzondere aanblik geeft. Op een eilandje voor de kust zien we zeeleeuwen liggen. We wandelen een lekker eind over het strand en genieten van de rust.

We verlaten Tofino weer en stoppen onderweg om een wandeling te maken in Cathedral Grove. Dit is het laatste oorspronkelijke stuk woud van het eiland. Zo moet het eiland er zo’n honderd jaar gelden helemaal hebben uitgezien. De bomen zijn gigantisch! De grootse douglassparren zijn meer dan 800 jaar oud, zo’n 5 meter dik en meer dan 70 meter hoog.

We vervolgen onze weg en stoppen voor de nacht in Nanaimo. Nog even naar het winkelcentrum en de haven gelopen. Mooie winkels met kunstnijverheid zijn hier te vinden.

230 km

Vrijdag 18 september

In de ochtend hebben we nog wat door Nanaimo gewandeld. Toen via Chemaines naar Victoria. We slapen in dezelfde Traveller’s Inn als twee jaar geleden. We zijn hier al vroeg in de middag dus gaan we de stad nog in. Erg gezellig en mooie winkels. We hebben leuke souvenirs gekocht. In de stad gegeten en ’s avonds nog een klaverjasje gelegd in het hotel.

147 km

Zaterdag 19 september

Vandaag weer terug naar Salt Spring Island. Waar we twee dagen blijven voordat we weer terug naar Vancouver gaan. We verkennen het eiland, genieten van de stilte en de mooie plekjes, zoals Beaver Point.

162 km

Zondag 20 september

Met de ferry van 14.00 uur varen we in een half uur naar Victoria waar we over moeten stappen op de ferry naar Vancouver. Helaas is die vol, en moeten we wachten op de volgende om 17.00 uur. Om 19.30 uur komen we uiteindelijk aan in Vancouver. Gelukkig kan je op de boot lekker eten.

25 km

Maandag 21 september

De laatste dag… Nog wat gewinkeld in een winkelcentrum in de buurt. ’s Avonds gegeten in Steveston Landing. Een leuk havenplaatsje. Daarna zijn we begonnen met inpakken.

50 km

Dinsdag 22 september

’s Ochtends nog lekker gaan ontbijten bij Banner in het nabij gelegen winkelcentrum.
Op het vliegveld de auto weer ingeleverd en ingecheckt. Nu vliegen we gelukkig in één keer door, want de mensen uit Galgary zitten er al in.

Woensdag 23 september

We landen om 11.40 op Schiphol. Echter moeten we een tijd op de landingsbaan blijven wachten. Het blijkt dat er een toestel een noodlanding moet maken. We zien het vliegtuig van Air UK gelukkig veilig landen. Later horen we op het nieuws dat het een wiel had verloren.

Omdat het zolang duurde was onze taxi maar weggegaan, maar kwam na een telefoontje gelukkig snel weer terug.

Wederom een geweldige reis! We hebben maar een klein stukje van Amerika gezien, maar het heeft wel indruk gemaakt. Daar zullen we zeker naar terug keren!

We hebben deze reis 4211 km gereden.

Stuur een bericht

Stuur een bericht met je vraag en/of opmerkingen.