2000 - Florida

Zon, zee, strand, alligators, pretparken, onweer, alles is mogelijk in Florida.
En, je kunt er ook trouwen, dus dat hebben we maar gedaan!

Het jaar 2000 was voor ons een heel speciaal jaar. Deze keer ging de reis naar Florida, op zich al bijzonder genoeg maar bovendien gingen we er heen om te trouwen! Deze keer geen rondreis, maar een vaste plek van waar uit we dagtrips gaan maken.

Op 3 juni vertrekken we met Martinair rechtstreeks naar “The Sunshine State”. Na een prima reis landen we om 18.20 uur in Orlando. Een gigantisch groot vliegveld waar we met een monorail naar de hal gaan waar we onze koffers kunnen ophalen.

Een verdieping lager staan er bussen klaar van Alamo om ons naar het autoverhuur bedrijf te brengen. Alamo ligt een stukje van het vliegveld af en is ontzettend groot. Het verloopt allemaal vlot en binnen 10 minuten hebben we de sleutels van een auto. Maar bij de auto aangekomen blijkt de voorstoel onder de smerigheid te zitten. Dus wij weer terug naar het kantoor, waar we zonder problemen de sleutels van een andere auto krijgen.

Dan op weg naar ons hotel. Voor de eerste nacht hebben we een hotel besproken in de buurt van het vliegveld.  Zodat we niet ’s avonds laat naar ons appartement hoeven te zoeken in St. Petersburg.

Om 21.00 uur komen we aan in het Four Points Sheraton. Waar we nog even een bad nemen en dan toch echt naar bed gaan.

Zondag 4 juni

We zijn al vroeg wakker, en we maken dankbaar gebruik van het koffiezetapparaat op de kamer. We ontbijten lekker bij de McDonalds naast het hotel. Om 9.00 uur gaan we op weg naar St. Petersburg!
St. Petersburg ligt aan de Gulf Coast, waar maar liefst 361 dagen per jaar de zon schijnt.

Onderweg zien we in de verte de dikke rookwolken van de bosbranden die op dit moment een groot deel van Florida teisteren. Gelukkig komen wij er verder niet in de buurt.

Om 11.00 uur komen we aan in het appartement; Bahia del Mar, Vista Verde, erg mooi! Een ruime zitkamer, twee slaapkamers met elk een eigen badkamer en een hele ruime keuken met alles erop en eraan. Hier houden we het wel 3 weken uit!
Vanaf ons balkon kijken we op het zwembad, waar het erg rustig is. Het is heel warm, 34ºC, met een windje maar die is ook warm.

In de middag gaan we de buurt verkennen en we doen wat boodschappen bij de Publix. (die grote koelkast moet toch een beetje vol…) In tegenstelling tot sommige andere staten verkopen ze hier bier en wijn in de supermarkt. Dat komt mooi uit want de liquor store is gesloten vandaag.

We rijden ook nog naar het Tyron Square Mall. Een enorm groot winkelcentrum waar wel alles open is, ondanks dat het zondag is.
Vandaag 224 km gereden

Maandag 5 juni

Vanmorgen eerst naar Clearwater gereden. Hier willen we a.s. vrijdag gaan trouwen. Op Internet hebben we deze mooie locatie gevonden en ook in het echt is het een erg mooi en statig gebouw. We gaan er nu onze trouwvergunning halen. Na het invullen van alle papieren moeten we zweren (ja, met de rechterhand omhoog gehouden) dat we het eens zijn met de inhoud van de papieren. Erg plechtig en officieel allemaal. Na het betalen van de vergunning ($ 88,50) spreken we af om vrijdag terug te komen om te trouwen.

Clearwater-Fl

Daarna het strand bekeken van Clearwater, ik heb nog nooit zo’n wit strand gezien. Doet gewoon zeer aan je ogen. Het is er rustig, terwijl het toch 32ºC is. Waarschijnlijk is het gewoon te heet op het strand. Clearwater is in het hoogseizoen een drukke badplaats, maar nu is het er rustig en gezellig.

Voor de terugweg naar St. Peterburg nemen we de route langs de kust. Natuurlijk iets minder snel dan over de doorgaande weg, maar wel leuker. Onderweg stoppen we in Sand-Key om een bagel te eten. Als we op een soort veranda zitten te genieten van ons broodje en van het uitzicht over het water, zien we opeens 30 meter van de kant dolfijnen zwemmen! Wie had dat gedacht, zo dicht bij.

En niet eens op open zee, maar eigenlijk tussen het eilandje en het vaste land in. Langs de hele kustlijn liggen hier namelijk eilandjes die met bruggen aan elkaar verbonden zijn.

In de middag zijn we naar Fort de Soto Park geweest. Hier staat een fort uit 1898, dit is voor Amerikanen al erg oud. Het was interessant en de omgeving erg mooi.

’s Avonds hebben we gegeten in St. Pete Beach. Dit ligt tegen St. Petersburg aan, en is eigenlijk een lange boulevard met overal restaurants, winkels en hotels. Dus hier vind je altijd wel een plek om te eten.
179 km

Dinsdag 6 juni

Op de plattegrond gaan we op zoek naar een postkantoor in St. Petersburg, maar kunnen het niet vinden. Dus rijden we naar Clearwater voor postzegels, die we nodig hebben om onze trouwkaarten te versturen.

In Clearwater nemen we ook nog een kijkje in de haven. Bij de vissersboten zitten de pelikanen al te wachten op de vers gevangen vis. Pelikanen zie je hier in overvloed, wat een gave beesten zeg. En vooral erg groot als ze vlak over je heen vliegen!

Op de terugweg gaan we naar John’s Pass in Madeira Beach, een erg gezellig nagemaakt vissersdorpje met leuke winkeltjes en restaurantjes. Ook hier zien we gewoon vanaf de kade dolfijnen in de haven zwemmen.

Voor het avondeten gaan we naar de pier van St. Petersburg. Dit valt een beetje tegen, lijkt de pier van Scheveningen wel. Beetje vergane glorie. Maar ja je moet het gezien hebben hé.
116 km

Myakka_River_HDR_20110305_0008

Woensdag 7 juni

Gisteren hebben we in St. Pete Beach een postkantoor ontdekt, daar brengen we vandaag onze trouwkaarten heen. Dan zijn ze mooi op tijd in Nederland.

We rijden door naar het Myakka River State Park. Dit ligt ongeveer een uur rijden naar het zuiden. Het is een prachtig gebied met moerassen, bos, droge prairie en meren. Hier zien we onze eerste alligators! Vanaf een meter of 2 afstand liggen ze doodstil in het water. Alleen hun kop steekt er iets bovenuit. Zodra je langs loopt laten ze zich helemaal onder water zaken.

Het park is ongeveer 11.000 ha groot en er leven meer dan 200 soorten vogels. Helaas gaan er geen airboten, omdat het water te laag staat. Maar lopend via de wandelpaden zien we ook erg veel van het gebied. Het is er heel rustig, we komen er bijna geen mens tegen. Het is dan ook wel bloedje heet hier! En de vochtigheidsgraad erg hoog.

Heen zijn we via de snelweg gekomen, terug nemen we de weg langs de kust weer naar boven. Bij Venice maken we een strandwandeling op Caspersen Beach. Hier zijn sommige kleine stukjes strand afgezet met gaas. Wat betekend dat daar een zeeschildpad eieren heeft gelegd, en je daar dus niet overheen mag lopen. De mensen staan hier met een zeef in zee om schelpen en haaientanden te zoeken die hier aan land spoelen.

Het was vandaag erg heet, maar wel bewolkt en we hebben onweer in de verte gehoord.
312 km

Donderdag 8 juni

We zijn geen strand mensen. Wat doe je dan in Florida zou je zeggen… nou er is hier voldoende te zien en te doen, terwijl het heerlijk weer is, dus dat is geen probleem.
Maar om hier nu helemaal niet naar het strand te gaan klopt toch ook niet.
Dus gaan we in de ochtend naar het strand bij Pass-a-Grill. Dat ligt een paar minuten rijden van ons appartement. Ook hier is het zand bijzonder wit, en heet! We snorkelen wat, maar zien geen vissen. Na 2 uur vinden we het weer leuk geweest. Maar dat is ook lang genoeg, anders zijn we morgen als twee kreeften!

In de middag rijden we naar Tarpon Springs. Dit gezellige plaatsje is een centrum van de Griekse cultuur. In de 20ste eeuw kwamen immigranten hier naar toe voor de sponsbedden. Er zijn nu Griekse restaurants, bakkers en diverse winkels. Op de kade liggen de sponzen te drogen.

Er zit ook een leuke (Amerikaanse) winkel die alles verkoopt op het gebied van vlaggen e.d. hier kopen we een Amerikaans nummerbord met onze namen en huisnummer erop, voor thuis naast de deur.

’s Avonds eten we lekker bij Sculley’s in John’s Pass. Met uitzicht over de haven en we zien regelmatig dolfijnen zwemmen.
128 km

Scully’s at John’s Pass, FL-6

Vrijdag 9 juni   De grote dag!

Om 9.00 uur vertrekken we naar het Courthouse in Clearwater.

We worden geholpen door dezelfde, aardige ambtenaar als maandag, ze heet Sophie. Eerst nog even de papieren in orde maken aan de balie en dan gaan we naar een aangrenzend kamertje waar de ceremonie zal plaatsvinden. In Florida zijn getuigen niet nodig, dus we met zijn tweetjes en de ambtenaar natuurlijk. Eerst krijgen we een kort verhaaltje over trouwen, daarna kan Jos het JA-woord geven en dan ik. Dan wisselen we de ringen uit, als we de ring bij elkaar omdoen moeten we de woorden van Sophie naspreken.

Daarna spreekt Sophie de belangrijke woorden:

I pronounce you husband en wife, you may kiss your bride!

We zijn getrouwd! Sophie neemt nog een paar foto’s van ons. En maakt de rest van de papieren in orde. Dit is erg belangrijk, want we willen wel dat het huwelijk geldig is in Nederland natuurlijk. Als we buiten komen loop ik eerst naar de telefooncel aan de overkant, eerst me moeder bellen! In Nederland, waar het inmiddels 17.00 uur is, nemen ze er een glas champagne op!

We kopen nog even een krant uit de automaat als aandenken aan 9 juni 2000. Dan gaan we terug naar het appartement en bellen op ons gemak met de familie thuis.

In de middag, na dat we ons omgekleed hebben, rijden we weer terug naar Clearwater. We gaan er een boottocht maken met de grootste speedboot van de wereld. Het is een geweldige tocht! Eerst zoekt de boot een groep dolfijnen op, en gaat dan sneller varen. Waarop de dolfijnen mee komen met de boot en achter de boot in de golven springen! Zo gààf!! Als de dolfijnen weer weg gaan, moeten we onze camera’s opbergen, en rekenen op een paar spetters. De speedboot gaat dan namelijk op volle snelheid op open zee. Echt onwijs hard en we worden gigantisch nat, gewoon doorweekt. Geweldig! Zeg nou zelf, wie maakt dat nou mee op zijn trouwdag?

We brengen het fotorolletje gelijk naar de 1 uur service en blijken erg goed gelukt te zijn. ’s avonds gaan we eten bij een echt Amerikaans jaren ’60 restaurant in St. Pete Beach.

We hebben echt van deze dag genoten. Het weer was ook prachtig, strakke blauwe lucht in de ochtend en een paar wolkjes in de middag met een temperatuur van 35ºC.

Door het heen en weer rijden toch nog 200 km gereden vandaag.

slide-6

Zaterdag 10 juni

Vanmorgen lekker uitgeslapen en op ons gemak gedaan. ’s Middags gaan we naar Honeymoon Island, erg toepasselijk. Het grootste deel van het eiland is een beschermd natuurgebied en de visarend heeft hier zijn broedplaatsen. We maken er een flinke wandeling. Het is er heerlijk rustig, we komen maar 4 mensen tegen of zo.

Op de terugweg halen we iets makkelijks te eten bij de Publix, en we eten lekker “thuis” op balkon. Het blijft lang warm in de avond, koelt eigenlijk amper af. Gelukkig hebben we binnen airco!
122 km

Zondag 11 juni

De hele dag naar Busch Gardens in Tampa! Het is een pretpark en tegelijkertijd een van de beste dierentuinen van Amerika.
Veel gezien, veel gelopen en veel gedaan. Helemaal top!
Als we in de avond terug rijden naar St. Petersburg krijgen we een gigantische onweersbui op ons dak.
134 km

Maandag 12 juni

Het heeft vannacht behoorlijk geregend, maar de temperatuur is gewoon weer boven de 30º als we op het balkon zitten met een ontbijtje. Omdat we gisteren zoveel gelopen hebben, doen we vandaag rustig aan. Lekker luieren in de zon en wat boodschapjes doen.

56 km

Dinsdag 13 juni

We besluiten nog een poging te doen om op het strand te gaan liggen. Maar na een uurtje geven we het al weer op. Het is zó heet, niet normaal. Het is 37º en geen zuchtje wind.
In de middag rijden we naar Ybor City in Tampa. Ybor City is een Cubaanse wijk waar in 1886 de eerste sigarenfabrieken ontstonden. Gevolgd door zo’n 20.000 immigranten uit Cuba en Spanje. In de voormalige sigarenfabrieken zijn nu winkels, restaurants en clubs gevestigd. Overdag is het er rustig maar ’s avonds komt het helemaal tot leven.
144 km

Orlando

Woensdag 14 juni

Vandaag vertrekken we voor 2 dagen naar Orlando. We hebben van tevoren in Nederland al een hotel geboekt, zodat we geen tijd kwijt zijn aan een slaapplaats zoeken.
We verblijven in het Holliday Inn op International Drive. Deze 5 km lange “straat” is al een pretpark op zich! Het is één rij van hotels, restaurants, winkels en theaters. Bovendien liggen Sea World en de Universal Studios vlakbij.

Dat zijn dan ook de parken waar wij vandaag en morgen heen gaan. We beginnen vandaag in Sea World. Het is er GEWELDIG! Het is er druk, maar goed te doen. De wachttijden vallen mee, en zijn stuk voor stuk de moeite van het wachten waard. Ook het aaien van een dolfijn duurt een eeuwigheid, ze komen pas naar je toe als zij daar zin in hebben, waar ze gelijk in hebben natuurlijk. Als een klein kind loop je hier echt te genieten. Als we om 20.00 uur richting hotel gaan hebben we geen voeten meer! Toch willen we nog even International Drive op en eten ergens een hapje. Hier is alles tot zeer laat geopend.

Donderdag 15 juni

Weer vroeg uit de veren, want vandaag gaan we naar de Universal Studios! Om 9.00 uur zijn we al in de parkeergarage. Maar… dan ben je er nog niet. Het is nog een flink stuk lopen naar de ingang. En ook hier zijn we weer niet de enige. Maar alles staat heel duidelijk aangegeven en loopt gesmeerd.
Universal is ook fantastisch! We kunnen vrij vlot in alle attracties die we willen. Behalve Men In Black, daar moeten één uur voor in de rij staan. Maar dat is dan ook het langste wat we hebben moeten wachten deze twee dagen. Gelukkig zijn de wachtrijen overdekt, en soms wordt je zelfs door middel van waternevel koel gehouden. Want het is bloedje heet!
Maar het was, net als gisteren, een onwijs gave dag. Om een uur of negen vertrekken we weer naar ons appartement in St. Pertersburg.
gister + vandaag 368 km

Vrijdag 16 juni

Even een dagje bijkomen….

Zaterdag 17 juni

In de ochtend naar een groot winkelcentrum geweest in Clearwater; Countryside Mall. De parkeerplaats staat behoorlijk vol, dus verwachten wij binnen grote drukte. Maar het is zo groot, de mensen verspreiden zich, en het is zeer relaxed winkelen hier. (In alle malls hier trouwens)
We gaan verder naar het Riverstate Park in Hillsborough County. Een mooi park waar we een wandeling maken, op wat eekhoorntjes na zien we er geen dieren.

Als we in de avond zitten te eten bij KFC, gaat het regenen. Eenmaal in de auto barst het onweer los. Van de auto naar de voordeur is twee tellen lopen, maar we zijn doorweekt. Dan barst het onweer pas goed los, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Ik ben normaal niet bang voor onweer, maar dit is echt niet leuk. De volgende ochtend zien we op tv dat de bliksem een aantal keren is ingeslagen in de omgeving.
257 km

Zondag 18 juni

De zon schijnt weer en het is weer droog! Je kunt het je gewoon niet voorstellen na gisteravond.
Vanmorgen eerst even naar de vaders bellen, want het is vaderdag in Nederland!
Om 12.00 uur gaan we naar John’s Pass waar we een speedboot hebben gehuurd voor de rest van de middag. We varen een heel stuk over zee langs de mooie kust. De boot blijkt érg hard te kunnen!

Vanaf hier heb je ook een mooi zicht op het Don CeSar Resort in St. Pete Beach. Dit roze hotel uit 1928 kan je niet missen!
Jos ziet nog een waterschildpad en in de buurt van de haven zien we regelmatig dolfijnen. Het was vandaag erg heet en benauwd, maar op het water had je daar geen last van, en was het dus heerlijk vertoeven.
43 km

Florida-Everglades-at-Sunset-918×544

Maandag 19 juni

Vroeg vertrokken voor een trip van 2 dagen naar de Everglades en de Keys.

Bij Shark Valley gaan we de eerste keer het Everglades National Park in. De autoweg loopt eigenlijk langs het NP en zo nu en dan is er een ingang. Vanuit daar kan je dan mooie wandelingen maken. Dit doen we dan ook en het is er schitterend! Het is er rustig en komen dan ook weinig mensen tegen, maar muggen des te meer! Echt niet normaal, je moet jezelf héél goed insmeren, en ook onder je shirt, want ze steken er gewoon doorheen!

We laten voor vandaag de Everglades achter ons en gaan eerst op zoek naar een slaapplaats. In Homestead (vlakbij de hoofdingang van de Everglades, en de weg naar de Keys nemen we onze intrek in de Days Inn. Het is nog vroeg in de middag, en we gaan op weg naar Key West. Vanuit Homestead nemen we Highway 1, die we gewoon kunnen blijven volgen, want hij eindigt op Key West. Alle Keys zijn doormiddel van deze weg met elkaar verbonden. Het is een lange rit maar erg mooi. Om 19.30 uur zijn we op Key West, nog op tijd voor de zonsondergang. Daar maken ze elke avond een feestje van hier. Verder is het een leuk, gezellig eiland. Heel anders dan de rest van Florida. Hier leeft iedereen buiten en hoor je veel muziek op straat. Het doet Caribisch aan. We eten er wat en slenteren lekker door de leuke straatjes met hun mooie huizen. Zien ook het huis van Hemingway, is voor bezichtiging alleen overdag open, dus dat lukt nu niet meer.

Om 22.00 uur gaan we terug naar ons hotel in Homestead waar we om 01.00 uur aankomen. Highway 1 is in het donker een lange, stille en eentonige weg! Maar het was zeker de moeite waard.
1014 km

Dinsdag 20 juni

Om 9.00 uur verlaten we het motel en nemen nu de hoofdingang van de Everglades.  We lopen weer verschillende “trails” en genieten van de natuur. Zien alligators en veel mooie vogels. Het is hier echt bloed heet, en de luchtvochtigheid heel hoog. En ook de muggen weten ons weer te vinden! We zijn duidelijk een paar domme toeristen die met dit weer hier gaan wandelen, en daar maken de muggen dankbaar gebruik van. In het NP mogen geen airboten varen, maar er net buiten is dat geen probleem. Op de heenweg hebben we dan ook diverse bedrijfjes langs de weg gezien die tochten aanbieden. Het plan was dus om op de terugweg zo’n tochtje te maken. Maar helaas, tegen de tijd dat we daar zijn komt de regen met bakken uit de hemel. Ongelooflijk hoe snel het weer hier om kan slaan. De donkere wolken blijven ons nog een tijdje achtervolgen, pas in de buurt van St. Pete Beach zijn ze verdwenen en is de lucht weer stralend blauw.
1155  km

Woensdag 21 en donderdag 22 juni

De laatste dagen doen we lekker rustig aan. Wat winkelen in de buurt voor souveniertjes (veel kitsch trouwens) en lekker luieren bij het zwembad. ’s Avonds onweert het eindelijk eens niet, en zitten we nog tot laat in de whirlpool. Wat een héérlijk vakantie gevoel!
58 km

Vrijdag 23 juni

Vandaag gaan we terug naar huis. Dus inpakken en het appartement aan kant. De auto inleveren bij Alamo in Orlando, en vanaf daar met een pendelbus naar het vliegveld.
198 km

Om 19.00 uur vertrekken we. Na een goede vlucht landen we op zaterdagochtend op Schiphol. Daar staat de familie ons al op te wachten met spandoeken, champagne en rode rozen! Echt een geweldig onthaal!! Ook ons huis blijkt erg mooi versierd te zijn. Tja, dat krijg je als je in het buitenland trouwt hé, dat wil het thuisfront toch niet helemaal ongemerkt voorbij laten gaan. En gelukkig ook maar hoor. Gisteravond hadden we nog helemaal geen zin om weer naar huis te gaan, maar op deze manier is het wel heel leuk thuis komen!!

Florida is geweldig, het is toeristisch, maar in het gebied waar wij zaten viel het ons nog reuze mee. Bovendien zijn er nog voldoende plekken te vinden waar het heerlijk rustig is, en waar de natuur prachtig onbedorven is.

We hebben deze reis in totaal 4708 km gereden

Stuur een bericht

Stuur een bericht met je vraag en/of opmerkingen.