sep 28

Dag 21 Peterborough – Barrie

Donderdag 28 september 2023
Van Peterborough naar Barrie
Overnachting: Barrie KOA Holiday

Een lock lift. Ooit van gehoord? Nou ik niet in ieder geval. Maar de hoogste lock lift ter wereld, 20 meter, ligt op maar een paar km als we de camping verlaten. Het is dus een sluis, maar wel een bijzondere. Deze is al uit 1904, dus hij gaat al een tijdje mee. Hij ligt in de rivier de Trent-Severn Waterway. Hij bestaat uit 2 delen, de ene tilt de boten omhoog, terwijl het andere deel de boten laat zakken.

Om in het aangrenzende parkje te komen moeten we door een hele smalle tunnel. Eerst rijden we er voorbij, we denken dat de camper daar nooit in gaat passen. Maar als we er voorbij rijden komt er net een vrachtwagen doorheen rijden. Oh, dan zullen wij ook wel passen. Hup, keren en toch maar proberen. Best spannend, maar natuurlijk past het, al is het echt wel smal.

Eenmaal in het park staan we naar de sluis te kijken, je kunt er ook een stukje in en Jos maakt wat foto’s. Zou leuk zijn als er een boot aan komt, maar helaas. Op de kade staat ook een vrouw te kijken en we raken aan de praat. Zij werkt voor Parks Canada, waar de sluis door wordt beheerd. Zij werkt echter in de provincie Ottawa en nu zijn we in Ontario. Zij is met een aantal collega’s op werkbezoek en vertelt dat de sluis zo in werking gaat. Nog zo’n 5 minuutjes. Nou, die wachten we wel. We krijgen ook nog een folder van haar met uitleg over de bijzonder sluis. Echt super aardig!

Na 5 minuten gebeurt en echter niks, ze weet het ook niet precies, haar collega’s zijn boven in de sluis, het is afwachten. Geen probleem! We gaan er bij zitten in het zonnetje. Om een lang verhaal niet veel langer te maken; het duurt zo’n 3 kwartier maar dan gaat het toch echt gebeuren. Er zijn geen boten in de sluis, het is puur de mazzel dat deze mensen hier op werkbezoek zijn en dat de sluis voor hen open gaat. Heel rustig gaat de ene helft omboog, de andere omlaag. Mooi om te zien. We bedanken de vrouw hartelijk en gaan dan weer verder.

Vandaag moeten we ongeveer 180 km rijden naar onze laatste camping. We willen niet te laat aankomen, omdat we moeten inpakken. Toch is het een mooie route die we uitkiezen, ook in Canada is het heerlijk rijden.

Om half 3 zijn we op de camping, een KOA met alles erop en eraan. Het is rustig als we de camper neerzetten in ons “straatje”. Waren we gisteren bijna de enige op de camping, vandaag is dat heel anders. De een na de ander komt aanrijden. Veel kinderen ook. De overbuurman heeft al een hele Halloween uitstalling gemaakt. Blijkt dat morgen een vrije dag is in Canada en men gaat een lang weekend vieren. Op de camping zijn allerlei Halloween activiteiten georganiseerd vanaf morgen. Het is uiteindelijk echt gezellig in ons straatje, iedereen stookt lekker een kampvuurtje, hangen lampjes op, vrolijke boel dus.

Wij eten pizza bij het vuurtje, en pakken daarna de laatste dingen in.

Morgen moeten we de camper om 9.30 uur inleveren. Dan halen we de huurauto op en brengen we nog 1 nachtje door in een hotel met een heel mooi uitzicht als het goed is.

Maar daarover morgen meer!

Wij vinden het leuk als je een berichtje achterlaat in ons gastenboek 😉